Raspetljati historijat meni donedavne misterije zvanu ADOM (Ancient Domains of Mystery, vjerujem da vam neće smetati da koristim skraćenicu) nije lagan zadatak, ali je potreban kako bi ovo predstavljanje bilo potpuno.
Dakle, ADOM je opskurno, ali u krugovima ljubitelja roguelike RPG igara megapopularno djelo njemačkog programera Thomasa Biskupa. Danas je kreiranje ADOM-a započeo još davne 1994. godine, kada je igra bila klasični ASCII roguelike naslov koji se, ako je suditi po Biskupovim riječima, razlikovao od Nethacka, Roguea i sličnih naslova kompleksnošću likova, dijalozima i dubinom mehanike (neću suditi, iako sam igrao sva tri naslova). ADOM je godinama evoluirao, objavljivano je sve više i više sadržaja, da bi 2014. godine na Steamovom sada već pokojnom Greenlight sistemu ADOM bio predan rulji na ocjenjivanje uz Indiegogo kampanju sa fiksnim ciljem od 48000 dolara. Rezultat? Više od 90000 dolara je skupljeno u znak podrške Thomasu Biskupu, igra je dobila zeleno svjetlo na Greenlightu i objavljena je 2015. godine na Steamu u verziji ADOM Deluxe.
Zašto nisam nikad pisao u ADOM-u? Nažalost, nisam znao da igra uopće postoji sve dok mi marketinška agencija Evolve PR nije poslala primjerak na ocjenjivanje. Da, nekad propustiš klasik. Ne možeš ih zapamtiti ni upratiti sve.
Deluxe verzija ADOM-a je ekskluzivno vezana za Steam i najvjerovatnije je najpotpunije ADOM iskustvo trenutno dostupno. Pored mogućnosti da jednim klikom, u bilo kojem trenutno, promijenite grafičku verziju igre između modernizirane 2D crtane grafike i starog ASCII moda, ADOM Deluxe donosi fantastične dodatke i modove kakvi su Steam dostignuća, mod sa pričom, sedmične izazove, mod za istraživanje igre, te mogućnost promjene igre na bilo koji način, što naslov može učiniti daleko lakšim ili težim. Puna igra je dostupna i potpuno besplatno, pa se postavlja pitanje vrijedi li dati 15 eura za ove dodatke? DA. Dodaci na Steamu su dovoljno vrijedni tog novca jer će vam igra pružiti sate, sate i sate zabave, ali čak i ako vas dodaci ne interesuju, ali razmišljate slično kao ja, znate da je najbolji način da podržite nešto što volite kupovinom stvari koje i ne morate kupiti.
Ovih tristotinjak i kusur riječi se zaista čine kao predug, ali potreban uvod. Idemo na polje konkretnog: šta je ADOM? U pitanju je roguelike RPG naslov izuzetne težine i staroškolske građe, dizajniran tako da svaki put igračima pruži novo iskustvo. Osnovni, takozvani roguelike mod igrače tjera da prilikom svakog paljenja igre preispitaju vlastito mentalno zdravlje i guraju naprijed sve do jednog od eventualnih završetaka igre kroz seriju konstantnih pogrešaka. Jer griješit ćete i umirati iznova i iznova, a ADOM se neće ni osvrnuti kada izgubite život. Kada ga izgubite, morat ćete krenuti ispočetka, barem u ovom osnovnom modu.
ADOMov šarm počiva na priči koja uvijek počinje isto, u gornjem desnom uglu ogromne mape na čijoj su površini razbacane različite lokacije i nasumično generisane tamnice. Na ovim lokacijama pronalazit ćete prijatelje i neprijatelje, one koji će gledati kako da vas ubiju, te one koji će gledati da iskoriste vaš um ili mišiće za vlastite svrhe. Tamnice su vlažne i duboke; kad kažem tamnice, koristim priznati RPG sleng za zamršene prostore u čijim se utrobama krije mnoštvo neprijatelja i predmeta od male ili enormne važnosti. ADOM se doima kao digitalizirana verzija Dungeons'n'Dragonsa gdje u svakoj partiji možete očekivati nešto novo, pogotovo ukoliko prilikom kreiranja lika odaberete nasumično rasu, spol, zanimanje i horoskopski znak jer svaki od ova četiri elementa zahtjevaju drugačiji pristup igranju.
Vaši likovi će se baviti različitim zadacima, te će morati ovladati sa nebrojeno mnogo vještina – pismenost će vam omogućiti lakše čitanje magičnih tomova, penjanje će vas dovesti na lokacije na koje drugi likovi ne mogu doći, a kuhanje će vam pomoći da se ne zarazite različitim bolestima nakon što budete prisiljeni jesti lešine svojih neprijatelja da bi preživjeli.
ADOM je nemoguće opisati u jednom tekstu, ali se jedna njegova karakteristika treba naglasiti. Ovo nije vaš standardni moderni RPG naslov. Ovo nije Witcher 3 ni Skyrim. Ovo je staroškolski, frustrirajuće težak RPG koji će vas uništiti svojom RNG mehanikom. ADOM koristi cijelu tastaturu i kombinacije velikih i malih slova, te simbola za pokretanje likova i interakciju. ADOM nije pravedan i ne treba biti. No samo iskustvo igranja uveliko me podsjetilo na još jedan drag naslov, finski Unreal World, prvenstveno zbog predivnog iskustva istraživanja, nebrojeno mogućnosti i očigledne ljubavi koju mali tim (Biskup danas radi uz pomoć još nekoliko kolega, iako je i dalje Alfa i Omega projekta) ulaže godinama u produkciju ovakvog izuzetnog naslova. U svijetu u kojem je skoro pa sve novac, postoje naslovi kao što su ADOM koji igre lansiraju u domen umjetnosti, te natjeraju igrače da se iznova zaljube u magiju.