Final_Logo1998. godine bio sam dvanaestogodišnjak navučen na FPS-ove kakvi su Duke Nukem 3D, Blood i Redneck Rampage. Porcija prvog Carmageddona uvijek je bila dobrodošla. Pokušaj igranja Fallouta 2 bio je poprilična greška: nisam kontao postavku, žanr ni ideju, pa mi se ni igra nije svidjela. Ludo dijete. Prva dva dijela franšize hibernirala na mom GOG.com računu sve do prošlog mjeseca kada sam izdvojio vrijeme da se okušam u radioaktivnim pustinjama, opet. Desilo se sljedeće: instalirao sam Fallout 1, igrao ga kao sumanut dva dana i prešao. Jasno, gledavši i čitavši o igri, uvidio sam da sam imao sreće što sam neke predmete otkrio ranije, te nisam potrošio još nekoliko dana na samu igru. Malo je reći da se Fallout 2 instalirao odmah nakon završavanja jedinice, ali je igranje istog na čekanju jer sam imao čast da među prvima na svijetu zaigram punu verziju nastavka igre od koje je sve počelo.

Siguran sam da većina vas (uključujući i mene) nije imala priliku da čuje za Wasteland 1, originalni postapokaliptični RPG iza čijeg stvaranja stoji jedan od genijalaca igraće industrije Brian Fargo. Ako ne znate ko je Fargo, on je dizajner, producent, programer, osnivač Interplay Entertainmenta i inXile Entertainenta. Radio je na ogromnom broju naslova, a neki od najpoznatijih su Fallout, Battle Chess, Rock’n’Roll Racing, Wasteland i Wasteland 2. Fallout je zapravo bila igra – idejni nasljednik Wastelanda. Zašto se nije desio Wasteland 2, već Fallout, duga je priča koju ovdje neću ispisati, ali ako vas interesuje, široka su bespuća interneta, čvrsto vjerujem da ćete imati priliku pronaći odgovore na svoja pitanja.

Činjenica je da je Wasteland 2 produkt želje i volje jednog čovjeka i njegovog tima, objavljen punih dvadeset i šest godina nakon originalnog naslova, a poduprt masovnom podrškom putem Kickstartera gdje je više od 61.000 ljudi dalo finansijsku podršku u iznosu od 3 miliona dolara inXile Entertainementu.

Prije no što sam zaigrao, odgledao sam uvodni filmić koji me podigao na noge kako bih izrazio svoje oduševljenje jednim gromoglasnim aplauzom. U pitanju je uistinu uvodni film – igrana sekvenca sa pravim glumcima, lokacijom i idejom, koja estetikom i izvedbom postavlja najbolji početni okvir za igrače. Možda je tim mogao proći i jeftinije sa kompjuterskom animacijom, ali je jasno da je izborom da se uvodna sekvenca snimi, a ne animira dato do znanja da se zna kome se Wasteland 2 prodaje.

U svijet Wastelanda 2 ulazite kao grupa od četiri nova kolačića Pustinjskih Rendžera, samoupravne organizacije zadužene za čuvanje mira u Arizoni. Vođa Rendžera je Vargas, jedan od likova iz Wastelanda 1. On vas šalje na prvi zadatak: bosonoge i goloruke da se čeličite u potrazi za rendžerom Aceom koji je pratio misteriozni radijski signal.

Već prvi susret sa teškim odlukama u igri dolazi u vidu kreiranja vašeg tima. Wasteland 2 nudi osam već kreiranih likova čije su sposobnosti pripremljene za određene aktivnosti, ali i mnogo zanimljiviju mogućnost kreiranja vlastitih likova.  Sad me dobro poslušajte: DOBRO razmislite kakve likove kreirate i koliko balansa ima između njih. Wasteland 2 je RPG, ali kreiran za hardcore ljude od strane hardcore igrača, baziran na PNP RPG pravilima. Wasteland 2 ne oprašta nebalansiranje jer sam prolazak kroz igru nije isključivo zasnovan na radu bicepsa, već i mozga, te bi vam se moglo desiti da jednostavno stanete i da ne možete nigdje i ništa.

Ukoliko se odlučite da kreirate svoje likove, zateći će vas dobro poznati ekran ukoliko ste već igrali Fallout serijal, samo sa blagim promjenama ispod haube: dok je Fallout koristio pravila svog sistema nazvanog SPECIAL, Wasteland 2 koristi C.L.A.S.S.I.C. sistem čije ime je također sastavljeno od prvih slova karakteristika vaših likova. Na samom početku svaka vaša karakteristika ima po tri od deset poena, a imate dodatnih sedam da ih rasporedite po karakteristikama kako želite.  Karakteristike uveliko mijenjaju način igre – snaga, brzina, harizma i inteligencija samo su neke od karakteristika koje će vam pomoći (ili odmoći) u rješavanju problema unutar radioaktivne pustinje.

WL2_Character_Generation_1Kada završite sa podjelom poena za statistike, morate raditi na podjeli poena za vještine iz oblasti borbene spreme, praktičnog znanja i svakodnevnih vještina. Poeni za borbenu vještinu određivat će koliko će vaši likovi biti uspješni sa određenom vrstom oružja. Praktična znanja omogućit će vašim likovima da obijaju sefove, razvaljuju vrata, koriste silu, uklanjaju zamke, onesposobljavaju alarmne sisteme, te da popravljaju tostere. Da, dobro ste pročitali. Sposobnost popravke tostera iz originalnog Wastelanda je tu. Popravljajte tostere na koje naiđete u igri jer su isti kao Kinder jaja: u svakom pronađete nešto novo. Svakodnevne vještine će uveliko odredite i način na koji igrate igru: u zavisnosti od svojih sposobnosti i dodijeljenih poena, moći ćete prijetiti, pametovati ili se čak i ulizivati ljudima, te će to biti jedni od načina da riješite svoje probleme.

Treći dio kreiranja likova je oda klasičnim papirnim RPG-jevima: svojim likovima dajete imena, određujete godišta, nacionalnost, religiju, godine, spol, a imate i mogućnost da izaberete da li je lik pušač ili ne, te da usput napišete i kratku (ili dugu) biografiju svakog lika. Današnjim igračima bi se to moglo učiniti kao suvišno i kozmetičko pretjerivanje, no to je zapravo sjajan način da se na pravi način povežete sa svojim likovima. Četvrti i finalni stepen kreiranja likova je izbor fizičkog izgleda. Birate boju kože, kosu, odjeću, izgled lica.

Aspektu dizajniranja i programiranja kreiranja likova u Wastelandu 2 posvećena je posebna pažnja, te bi svaki igrač trebao izdvojiti vremena da razmisli kakve likove želi, ali i da li su ti likovi kao cjelina i kao pojedinci dovoljno sposobni da se izbore sa različitim nedaćama koje će igra staviti pred njih. Uz Wasteland 2 dolazi i uputstvo na stotinu stranica – nije sramota pročitati, sramota je ne pročitati kad imaš, pa poslije kukati kad zapne.

Prava snaga Wastelanda 2 je činjenica da igra ne osuđuje, te da dopušta svakom igraču da izabere svoj put do cilja, te način na koji će rješavati konfliktne situacije. U svijetu Wastelanda 2 ništa nije crno ni bijelo, te svaka akcija izaziva reakciju. Na samom početku dobijate dva poziva u pomoć iz dva grada: jedan snabdijeva regiju hranom, drugi vodom. Na dvije stolice jednom guzicom ne možete. Rezultat vaše odluke ćete vidjeti veoma brzo. Igra poprilično žestoko ide u detalje, uzroke i posljedice, te moguća rješenja – imat ćete priliku da spasite jednog momčića od utapanja. Većina igara bi vaše prihvatanje zadatka nagradila spasom. Jedan dio igara bi vam dopustio da odbijete i nastavite dalje (najčešće bez posljedica). Wasteland 2 vas tjera da žurite ukoliko želite spasiti lika. No pazite, jedan pogrešan potez i može se desiti sasvim suprotno – umjesto da ga spasite, vi ga ubijete i postanete omraženi u gradu. Dizajnerski tim predvođen Chrisom Avelloneom (Fallout 2, Planescape: Torment, Icewind Dale, Baldur’s Gate…) odradio je posao kakav je danas skoro pa nemoguće vidjeti u igrama – igru koja ne samo da preispituje odluke igrača, već zaista pruža slobodu, te pridaje ogromnu količinu odgovornosti koja igrača veže za određeni stil igre, ne dopuštajući mu previše migoljenja jednom kad zagazi u duboku vodu.

Naravno, ako vas nedostatak zlatnog jezika ili naopaka narav potiču da zasučete rukave, izvučete pištolje i prvo pucate, pa onda postavljate pitanja, nemojte ništa brinuti, u Wastelandu 2 tih situacija ima i previše. Borba je bazirana na potezima i poenima – svaki lik ima određeni broj poena koje može iskoristiti za kretanje, borbu ili obavljanje akcija kakvo su liječenje.  Taj dio je poznat svima iz Fallouta i ništa se suštinski nije promjenilo. No, dio koji ste imali priliku vidjeti u X-Com igrama nove generacije je onaj vezan za terensku strukturu i pucanje iz zaklona. Iako na nižoj težini, sve što trebate uraditi je povremeno se skrivati, te klikati i pucati na sve što vam je u dometu oružja, na težim nivoima igre svaki potez svake borbe je razlika između urlika oduševljenja i ponovnog pokretanja spašene igre. Morat ćete obratiti pažnju na nekoliko stvari – prije svake borbe, odnosno poslije svake iz koje ste izašli kao pobjednik izliječite ranjene, otkočite zakočene puške, podijelite metke, napunite oružja. Borba je nemilosrdna, a usudim se reći da ponekad zna postati i poprilično frustrirajuća jer imate osjećaj da kompjuter vara. Međutim, (skoro pa) nijedna situacija nije nerješiva, te kada napokon izađete iz bitke kao pobjednik, zaboravit ćete na sav jad koji ste proživljavali pokrećući igru ispočetka. To je taj fantastični sistem izazova i nagrade koji u Wastelandu 2 funkcioniše na pravi način.

WL2_HollywoodDobra priča ne mora biti dobar proizvod ukoliko nije ispričana na pravi, odgovarajući način. Srećom, Wasteland 2 nema tih problema.  Igra je naklonjena tome da vas tekstom i govorom uvuče u svoj svijet. Iako imate opciju da ne čitate, te da brzo klikate na izdvojene riječi kako bi saznali šta je vaša misija, prava ljepota svijeta Wastelanda 2 je čitanje svakog dijaloga i razgovor sa svakim likom. Svijet vrvi najrazličitijim čudacima i ljudima čije rečenice graniče sa onim što se danas naziva političkom nekorektnošću, što je sasvim u duhu postapokaliptičnog društva u finalnoj fazi raspada. Igra je krcata, ali KRCATA referencama u vidu dijaloga, likova i predmeta. Važan aspekt je i radijski kanal – vaš tim se koristi radijskom frekvencijom da komunicira sa bazom Rendžera, no nekada možete uhvatiti i tuđe frekvencije. Ono što ćete čuti nasmijat će vas, rastužiti, šokirati, ali i naježiti.

Još jedna zvijezda kompjuterskih RPG igara dala je svoj doprinos atmosferi Wastelanda 2 – sjajni kompozitor Mark Morgan, čovjek čija je muzika radovala, plašila i oduševljavala igrače Fallouta, Fallouta 2 i Planescape: Tormenta, komponovao je fantastičan ambijenatalni soundtrack za Wasteland 2. Kombinacijom zvukova analognih i digitalnih instrumenata, Morgan je uspio stvoriti atmosferu radioaktivnog westerna, ali i zarobiti esenciju usamljenosti koju osjećaju igrači kada putuju pustinjom ili ulazi u grad duhova gdje su ostali samo nemoćni osuđeni na bolnu smrt.

Igra je izlaskom iz Early Access faze u kojoj je bila jedno vrijeme doživjela sjajnu optimizaciju, te je blagonaklona prema vlasnicima starijih kompjutera. Ruku na srce, grafika u Wastelandu 2 definitivno nije grafika posljednje generacije, ali ovoj igri ista ni ne treba jer ljudi koji žele ovakvu igru sigurno ne igraju zbog šarenila i rješenja koja tjeraju grafičke kartice na topljenje.

Vjerujem da svi vidite u kojem smjeru ide ova recenzija, ali možda je red i jedino pošteno da spomenem i nekoliko negativnih aspekata igre: izometrični pogled na RPG-jeve kakav je Fallout još i tada je donosio određene probleme, a Wasteland 2 donosi rotirajuću kameru i izometriju, što će vas dovesti u nekim trenucima do samog ludila jer ne vidite ni kuda idete ni odakle ste krenuli ni da li se u vašoj blizini nalazi nešto što tražite. Srećom, rješenje je pritisak slova Z na tastaturi koji osvijetli sve objekte sa kojima možete stupiti u interakciju na neki način. Jedan određeni broj igrača žali se i na bugove koji ih onemogućavaju da završe određene misije. Ja sam tim nisam imao nikakvih problema, ali vidim da tim inXile Entertainemta već vrijedno radi na otklanjaju bugova, te su neke od buba već uklonili.

Hollywood02Digitalna Deluxe edicija igre košta 55 € i svjestan sam da je ovo za naše područje poprilično visoka cijena, no znajući da ima ljudi koji kupuju Starcrafte, Diabla i Witchere i po većim cijenama, ne preostaje mi nego da kažem da ista edicija postoji. Šta je specijalno u vezi iste? Pored igre, dobijate i Wasteland 1, te Bard’s Tale (dvije igre Briana Farga), tri digitalne novele smještene u Wasteland univerzumu (nisam još stigao pročitati, bacim neki tekst kad budem), digitalnu knjigu koncepta igre i razrade istih, te digitalno izdanje soundtracka Marka Morgana.

Obična verzija košta 40 eura, a ona donosi Wasteland 2, Wasteland 1, jednu novelu i soundtrack. Vrijedi li? Apsolutno.

Teško je ne uporediti Wasteland 2 sa prva dva nastavka Fallout 2 serijala iz više razloga. Isti ljudi su radili na tim igrama, igre su slične tematski, vizuelno, žanrovski, pa čak i izvedbeno u nekim trenucima, a kako avantura Wastelanda 2 napreduje, shvatate da je ova igra zapravo Fallout 3 kakav je trebao biti da Bethesda nije od Fallouta 3 napravila Elder Scrolls sa utokama, što bi rekla ekipa Honest Trailersa. Wasteland 2 je punokrvan, zabavan, smislen RPG smješten u dinamičan svijet koji reaguje na vaše odluke i akcije, dopuštajući vam da igru igrate kako vi smatrate da je potrebno. Nije teško zaključiti da je ovo plod ljubavi veterana igraće industrije, stvarna stara škola integrisana u današnje vrijeme, ne remake ili reboot. Ovo je savršen primjer indie igre sa dušom.

Zapravo, možda je najbolje da kažem da se svaki put kad upalim Wasteland 2 ponovo osjećam kao klinjo koji pije kakao zašuškan u jorgan i gleda crtane filmove, nakon što su ga roditelji okupali u nedjeljno poslijepodne. Taj osjećaj. To je Wasteland 2. Jedna od najboljih, ako ne i najbolja igra 2014. godine.

Wasteland 2 dostupan je za PC, Mac i Linux platforme, a ja sam igrao Digital Deluxe Edition koji možete nabaviti na Steamu. Zahvaljujem se inXile Entertainmentu na ustupljenom primjerku

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here