NYHC U SARAJEVU: ONYX, HMan, Treća Smjena Crew i Kontra & Štuka @ Sloga

Rap je teška igra. Vremenom je postala laka igra. Potrebno je da ti legende opale šamar da znaš odakle dolaziš.

No krenimo tamaniti ovaj kolač od prve kore.

Bez daha sam stigao u Slogu oko 20.30 h, da bih bio obaviješten da koncert još uvijek nije počeo. Imao sam osjećaj da dugog čekanja neće biti jer su se na bini pored Onyxa trebali izredati Kontra i Štuka, Sajfer i Santos (Treća Smjena Crew), te Luca Mele i HMan. Popeh se u Slogu i uvidjeh da ne znam NIKOGA osim osoblja. Situacija se donekle popravila kasnije, ali činjenica je da je došla smjena generacija i da je većina starih jednostavno otpala. Ista priča u koji god žanr da zađeš.

Čekanje do izlaska Kontre i Štuke ugodno je popunio Merakoon sa odličnim odabirom tvrdih klasika. Meni sve po volji, znao sam najmanje 70% liste, što je dovoljan znak da je muzika bila odličan uvod za živo razabiranje rima.

2014-12-07 22.07.28
Kontra i Štuka

Oko 22.00 na binu se penju Kontra i Štuka. Ubojitom dvojcu iz Dlanbeatza krenulo je poprilično dobro i to zahvaljujući njihovom vlastitom trudu; nakon zajedničkog materijala iz 2012. objavljenog pod imenom “Pogled u Prazno”, Kontra je ove godine objavio album “Igra Riječi”, svoj prvi za etiketu FMJam. Naći se pod istim krovom sa višestruko nagrađivanim (i kipićima i pohvalama) umjetnicima kakvi su Edo Maajka i Frenkie nije mala stvar, te je već sada jasno da je FMJam krenuo pomlađivati postavu što otvara mogućnost da se još kvalitetnih ljudi ispali na viši nivo od onog koji nam dopušta bosanska stvarnost.

Nastup je započeo sa intro bacanjem na “Intergalactic” što je po meni bio dovoljan razlog da dignem ruke. Međutim, prve dvije ili tri pjesme Kontra i Štuka su imali opasne probleme – beat se nije čuo uopće, a vokal je bio toliko pojačan da je distorzirao. Negdje na “King Kontri” stvari su krenule u boljem smjeru. Prišao sam naprijed očekujući da ću vidjeti zadavanje, međutim, sarajevski sindrom je opasno radio – ljudi su sjedili za stolovima, a najviše što su dali od sebe bilo je klimanje glavom ili povremena ruka u zraku.

2014-12-07 22.46.18
Sablasni rov za vrijeme nastupa domaćih snaga. Ovo SRANJE treba stati.

“Znamo svi da ste došli zbog Onyxa, ali podržite malo…”, rekao je Kontra u jednom trenutku, međutim teško da je ikoga to previše dotaklo. Nije sve do publike, bilo je tu još nekoliko nesretnih okolnosti. Prva je bila ta da Kontra i Štuka nisu tvrdi na način na koji publika okupljena zbog Onyxa želi svoj rap. Ukoliko poslušate Kontrine pjesme, uvidjet ćete da je on veoma talentiran umjetnik čiji raspon tema potpisuje nekoliko ličnosti koje žive unutar njegove glave. Od klasičnih klupskih bengera (Monstrum) pa do emocijom nabijenih stihova (Šutnja) koji na momente izvuku Zlaju iz Kontrinog mraka (iskreno se nadam da će u budućnosti Zlaja imati primat nad Kontrom), jasno je da Kontra nudi mnogo. Međutim, tu je upravo i njegova boljka – žrtvovanje težine starog rapa za nevjerovatnu kompleksnost modernog pristupa.

Za vrijeme njihovog nastupa na bini im se pridružio i Shtela iz Capital City Crewa, jedan od rijetkih starijih i iskusnijih koje sam tu noć vidio. Nastup Kontre i Štuke je možda najlakše sumirati ovako: oni su multialat, ali džaba kada je za neke poslove i dalje najkorisniji alat – stijena.

Poučen iskustvom odlaska na rokenrol koncerte, mislio sam da će između izvođača biti određena pauza (raspremanje opreme, štimanja…). Međutim, kada ti je iza leđa DJ, a samo daš mikrofon u ruke drugim ljudima, sve se dešava na licu mjesta. Bukvalno u treptaju oka na bini su se našli Sajfer i Santos iz Treća Smjena Crewa. Moram priznati da za razliku od Kontre kojeg pratim od prvih demo snimaka (privilegija bivanja dijelom Srednji Prst Rap Showa / Radija Slobode), ovu ekipu sam otkrio preko Kontre; gostovali su na pjesmi “Kako Je Kod Tebe” na “Igri Riječi”, a i ranije je Kontra postavljao neke njihove uratke na svojoj Facebook stranici. Ono što sam čuo na Youtubeu nije me se posebno dojmilo (do mene je), ali uživo je ekipa bila tvrda i postojana, solidan dvojac koji je kulturno odradio svoj nastup. Ići u dalju analizu od ove sebi ne mogu dopustiti. Podrška je i na nastupu TSC-a izostala, te sam imao osjećaj da ljudi kidaju mikrofone u restoranu. Što nas dovodi do jedne začetka jedne veoma zanimljive, a ko zna, možda i plodonosne diskusije…

2014-12-07 22.46.37
Treća Smjena Crew uz podršku Kontre i Štuke

Da li se ovaj koncert trebao održati u manjem klubu? Nije lijep osjećaj (znam vrlo dobro) kad sviraš ljudima, a izostaje feedback. Možda bi nastupi oba domaća tima podrške bili puno efektniji i gromoglasniji da su Kontra, Štuka, Sajfer i Santos imali priliku da se nađu sa publikom lice u lice. I da, jedan savjet izvođačima, dobronamjeran u svoj svojoj ljepoti – kad ste na bini, ne okrećite leđa publici. Jasno je da rap posjeduje pomalo drugačiji set pravila od rock’n’rolla, ali teško da ću vjerovat u bilo čije stihove kad mi u pola izlaganja socio-političke teme ili klasičnog ego nabijenog reprezenta okreneš leđa. Ne radite to. Bolje je stajati sve vrijeme na jednom mjestu nego neplanirano hodati.

Kanadski reper HMan koji je doputovao sa Onyxom riješio je problem bine i inertnosti na veoma efektan način. Beat za pjesmu “Mad Max” koja otvara HManov album “RAW: Rolling and Winning” nije ni zasvirao kako treba, a ovaj je dvometraš skočio u publiku. Očigledno vođen motom “kad vi nećete meni, hoću ja vama”, HMan je atmosferu instantno zagrijao za stotinu i pedeset stepeni. Budimo realni i recimo da je njegov nastup apsolutni standard za jednog repera, definitivno nije kvantna fizika, ali energija je bila sveprisutna i odlično je kolala među ljudima. Silazeći i penjući se na binu, HMan je između pjesama slao poruke mira i ljubavi, te govorio o snazi zajedničke borbe za bolje sutra. Ono što se meni svidjelo jer ja dolazim iz tog danas nepojmljivog vremena je činjenica da je HMan prodavao svoj album u slipcaseu, na sprženom CD-u, što je dokaz da je u pitanju čovjek koji koegzistira sa DIY filozofijom.

2014-12-07 23.13.16
HMan, istinski zabavljač i od sinoć miljenik sarajevskih rap masa

Luca Mele, još jedan reper koji je trebao nastupiti u Sarajevu je po riječima organizatora – nestao. Čovjek se nije javio, nije pojavio i niko ne zna gdje je, no to je u jednu ruku i sreća u nesreći – svi su nakon HManovog bombastičnog nastupa bili spremni za Onyx.

Nakon najduže pauze koja je trajala možda pet do deset minuta, Fredro Starr i Sticky Fingaz su poharali binu i dostavili hardcore hip-hop masi koja se zgusnula u prvim redovima. Započevši nastup sa “Whut Whut”, pjesmom koja se nalazi na njihovom posljednjem studijskom ostvarenju “#WakeDaFucUp”, bilo je sasvim jasno da će u nastavku biti mnogo skakanja. Uprava Sloge je možda očekivala mirniju publiku u odnosu na posjetitelje rokenrol koncerata, ali jedno su očekivanja, a drugo stanje na terenu. Starr i Fingaz su bili ODLIČNO RASPOLOŽENI, te su magično iskoristili prazni prostor bine Sloge da skaču i prave haos, te tako lože raju na još veće budalesanje. Stvari su konstantno bile na rubu izmicanja kontroli – na jednoj pjesmi Onyx je počeo publiku i sebe zalijevati vodom, publika je odgovorila pivom, a čak se desio i momenat u kojem je Sticky podigao od publike poklonjenu srolanu cigaretu u čiji čisto duhanski sastav apsolutno sumnjamo.

2014-12-07 23.38.21
ONYX!

Nastup Onyxa je imao dušu. Komunikacija sa publikom je bila na nivou (“Bosnia! These Bosnian niggaz are crazy, man!”, dovikivao je Fredro svako malo), a zvuk, stil i stav rapa devedesetih bio je ono što se očekivalo i zbog čega je 95% publike bilo tu. Onyx čine apsolutne sirovine od ljudi i malo je teško prevazići crnca iz geta u muzici koju su oni doktorirali, ma koliko god se čovjek trudio.

Ljudi su povlačili paralele sa koncertom M.O.P-ja, još jednog tvrdog rap sastava koji je gostovao u Sarajevu prije nekoliko godina, te je većina ljudi rekla da je nastup Onyxa bio bolji. Ne sjećam se nastupa M.O.P-ja jer sam bio na ekstremno veselom druženju sa flašom vodke prije tog koncerta, no jučer se nisam opijao jer sam imao namjeru da pišem ovaj izvještaj i ono što imam reći je da smo svjedočili vrhunski dobrom koncertu. Komercijalno velika imena rapa (kao i rock’n’rolla, metala, hardcorea, elektronike…) je nemoguće dovesti, manji ne privlače kritičnu masu da se produkcija može podići na jedan nivo koji odgovara svakome ko se muzikom ozbiljno bavi. Pa šta nam ostaje? Ostaju nam legende.

Postoji mogućnost da će neki reći da Onyx dolaze u Sarajevo dobrih petnaest godina kasno, ali ti definitivno nisu jučer bili u Slogi ili bi trebali poraditi na redefiniciji svoje riječi kasno.

P.S. Izvinjavam se na lošem zvuku, ali ja bolje sa opremom koju sam imao pri ruci nisam mogao.

https://www.youtube.com/watch?v=AOhm2SDwbIo&feature=youtu.be

http://youtu.be/MZ9zgRnvFS8

https://www.youtube.com/watch?v=zT525WDHcng&feature=youtu.be