Frostpunk je savršeno ime za žanr muzike koju Darkthrone svira od 2006. i njihovog albuma “The Cult Is Alive”. No eto, Nocturno i Fenriz se toga nisu sjetili, pa je priliku iskoristio poljski studio 11Bit Studios i tako naslovio svoje novo djelo.
Iako smo konstantno na rubu novog svjetskog rata, najčešće zbog egotripova manijaka koje su na čela najvećih nacija postavili sužnjevi, i dalje nas fasciniraju katastrofe koje bi se zaista mogle desiti. Baš kao i u svom prethodnom naslovu This War of Mine, 11Bit Studios koristi video igre kao format kojim opominje. I dok This War of Mine govori o užasima rata, Frostpunk kroz alternativnu historiju čovječanstva priča priču o globalnim klimatskim promjenama koje bi nas zaista mogle u budućnosti dokusuriti, ukoliko sami sebe ne dokrajčimo barutom punjenim penisima u igri ‘čiji je veći’ (pozdrav rahmetliji Carlinu).
Na isteku devetnaestog vijeka, u doba kada je tehnologija trebala biti durbin kojim ćemo ugledati svijetlu budućnost, čovječanstvo je završilo okovano ledom, snijegom i mrazom. Gradovi su počeli nestajati, civilizacija je odumirala, a vi ste predstavnik osamdeset duša koje iz Londona kreću u potragu za novim staništem. Uskoro zaključujete da ste zapravo i nešto više – gradonačelnik posljednjeg grada na planeti koji morate graditi u skladu sa izazovima koje nameće teško vrijeme i potrebe vaših uplašenih, gladnih građana koji svakog dana gledaju smrti u oči.
Frostpunk je intrigantna kombinacija 4X strategije i city buildera, s izuzetnim naglaskom na onu arhitektonsku premisu da oblik prati funkciju. Vodeći se tom idejom, Frostpunk puno više podsjeća na fantastični Banished nego na Cities: Skylines ili Sim City. U samom centru vašeg grada nalazi se srce, ogromni parni generator za čiji rad je potreban ugalj koji ćete morati iskopavati i koji se nemilosrdno troši u svakom trenutku. Pored uglja, dodatni materijali uključuju drvo i čelik za gradnju različitih vrsta objekata. Grad u Frostpunku je kružnog oblika, te strukturalno liči na godove drveta.
Toplina je ono što vaši stanovnici zahtjevaju, tako ćete morati graditi zgrade razmišljajući o ulicama koji provode toplinu, ali i postavljanju manjih mini generatora koji će zagrijavati dijelove koji se nalaze dalje od centra. Iako vaši građani mogu preživjeti u rashlađenim šatorima, zgrade poput medicinskih centara neće moći raditi ukoliko u istima ne bude ostvarena određena temperatura.
Teško je ne primijetiti sličnosti između This War of Mine i Frostpunka. Jedna od njih je narativna struktura. A New Home je osnovna kampanja koja traje 40+ dana, a kada, odnosno ako doživite dvadeseti dan u ledenoj pustinji, otključat će vam se dva dodatna scenarija koja pružaju različite izazove. Osnovna kampanja je, u najmanju ruku, izazovna čak i na normalnoj težini, a kamoli na nekim od težih postavki. Igra pruža mogućnost naprednog podešavanja težine gdje uz pomoć različitih skala određujete stavke kakve su potrebe ljudi i broj resursa, te se na taj način Frostpunk prilagođava različitim vrstama igrača. Vrijedi napomenuti da u igri ima jako malo nasumičnosti; scenariji su linearni, pa je i broj sati koje možete potrošiti na igru ograničen. Ipak, kako su u manje od tri dana od izdavanja 24. aprila 11Bit Studios prodali 250000 primjeraka Frostpunka, studio je najavio ekspanzije, besplatne dodatke, ali i mogućnost sandbox moda koji bi igračima donio neograničeno zadovoljstvo. Trenutno Frostpunk iskustvo se zaista doima kao vrh ledenog brijega, pa ostaje da se vidi šta će 11Bit Studios ponuditi u nastavku razvoja igre.
Moralne odluke predstavljaju još jednu povezanost sa idejama predstavljenim u This War of Mine. I dok me je simulacija ratne mizerije znala doista umoriti svojim depresivnim tonovima jer sam vodio manji broj likova sa kojima sam osjećao dublju povezanost, u Frostpunku sam odlučivao o sudbinama 80+ likova koji su predstavljeni iz strateške, izometrične perspektive u vremenu alternativne historije, pa mi moralne odluke nisu pale teško kao u This War of Mine. No da nisu komplikovane, daleko od toga. Svako malo ćete morati otvoriti Knjigu zakona koja će vam dopustiti da donesete odluke koji će imati različite utjecaje na populaciju vašeg grada. Ove odluke će najčešće biti uzrokovane primarnim i sekundarnim ciljevima koje vam građani nameću kako vrijeme odmiče. U Frostpunku preživljavate ako vam je metar sa Nadom puniji od metra sa Nezadovoljstvom; Hope i Discontent su uzrokovani svakom odlukom koju donesete. A odluke su razne: od uvođenja treće rudarske smjene, prisiljavanja djece na rad, radikalnih medicinskih procedura kakve su amputacije koje građane ostavljaju nesposobne za rad, pa do krupnih odluka koje utječu na svako društvo, kakva je ona da li će vam se društvo bazirati na redu, radu i disciplini ili religioznim dogmama. U nekoliko navrata primijetio sam da su određene odluke na različitim krajevima spektra zapravo mehanički iste, samo sa različitim nazivima, ali to mi i nije toliko smetalo jer sam uživao kreirajući ovakvo ili onakvo društvo.
Društvo se razvija i kroz sistem tehničkih unapređenja grada. Plaćanjem određene količine sirovina moguće je otključati nove vrste zgrada, unaprijediti već postojeće, kao i otkriti nove tehnologije koje omogućavaju brži rad. Vaši građani ne rade cijeli dan i cijelu noć, te je važno garantovati im sigurnost i zabavu u slobodno vrijeme. Određene zgrade poput sakralnih objekata posjeduju i posebne funkcije kakve su propovijedi koje umiruju građane i podižu faktor nade. Sistem tehničkih unapređenja se također može koristiti kako bi poništili neke od loših strana odluka koje donosite. Primjera radi, možete donijeti odluku da se ozlijeđenim radnicima amputiraju dijelove tijela što će osloboditi krevete u bolnicama za bolesnike kojima ima spasa, ali i uzrokovati depresiju i nezadovoljstvo. Nezadovoljstvu možete kontrirati istražujući tehnike izgradnje prostetskih pomagala koje amputircima omogućavaju rad i nakon medicinskog tretmana.
Možda jeste posljednji sa živim ljudima unutar svojih mehaničkih zidina, ali vaš grad nije jedina naseobina u okolici. Treniranjem skauta moći ćete istraživati svjetsku mapu, pronalaziti resurse, ali i otkriti gorostasne sprave koje… rade nešto. Ne usudim se kvariti iznenađenje svima koji odluče zaigrati Frostpunk. Učinit ćete sebi medvjeđu uslugu ukoliko o Frostpunku budete sudili gledaući recenzije i let's play video klipove po Youtubeu, jednostavno jer je jedna od čari samog naslova otkrivanje različitih izazova sa kojima ćete se morati suočiti.
U svojoj suštini, Frostpunk predstavlja visokokvalitetno digitalno titranje po žici. Niko u gradu nije nevin, niti ijedna vaša odluka dolazi bez pozitivnih i negativnih posljedica u kompletu. Nečega uvijek fali i biranje između dva zla je neminovnost. Upitat ćete sebe kako je moguće da ste ostatke civilizacije doveli do stanja koje bi se u najmanju ruku moglo okarakterisati kao divljaštvo, pa ćete se ipak utješiti misleći da bolje nije moglo. Iako bi se na prvu mogao prikazati kao jednostavan, Frostpunk je napet naslov u kojem vas jedna greška može koštati cjelokupne partije, a žurba u odlukama je najčešće najveći problem zbog kojeg počinjete ispočetka. Iako poprilično linearan i ograničenog vijeka trajanja, Frostpunk oduševljava u svakom aspektu i jedno je od zanimljivijih indie igraćih iskustava u prva četiri mjeseca 2018. godine.
Frostpunk sam igrao na Steamu. Zahvaljujem se Evolve PR na ustupljenom primjerku.