Upozorenje: Ovo NIJE recenzija finalnog produkta. Ova igra se trenutno nudi u pre-alpha/alpha/beta/early access fazi i osvrt je baziran na osnovu verzije igre ponuđene na igranje u trenutku pisanja recenzije. Finalni produkt se može nikako ili drastično razlikovati od onoga predstavljenog u ovom tekstu.
Najvjerovatnije najpoznatija PC platforma za prodaju video igara je Steam. Steam vrvi od tri tipa naslova: early access naslovi vam pružaju mogućnost da kupite igru koja nije završena i koja nastaje u skladu sa impresijama igraće zajednice; roguelike naslovi igraču nude mogućnost da ide na sve ili ništa, gdje će sve na kraju eventualno završiti na ništa, te ćete morati nakon smrti krenuti ispočetka; zombi naslovi. Srećom, o ovim posljednjim ne pišem danas (iako se neživi pojavljuju u igri).
Darkest Dungeon već sada u gejmerskim krugovima nosi titulu Dark Soulsa u 2D roguelike formi. Poređenje ovog naslova sa legendarno teškom igrom i nije toliko daleko od istine, s jednom malom razlikom – Darkest Dungeon je okrutniji naslov.
Počnimo od početka. Recimo, od vašeg dalekog rođaka koji je, nakon što je spiskao gomilu novca na žene i piće, te se zasitio ovozemaljskih užitaka, odlučio da spiska ostatak porodičnog bogatstva na kopanje tunela i igranje sa okultizmom. Davno je neki mudrac rekao da pijani bogataš ne bi trebao biti izložen okultnim tekstovima, no rođak nije čuo tu rečenicu, prokopao je do misterioznih vrata i u svijetu pustio zlo koje je savršen križanac između bolesnih mašti Lovecrafta i Barkera. Tu se u igri pojavljujete vi, a imate jedan jedini zadatak – očistiti svijet od zla koristeći u tu svrhu usluge heroja koji naviru u grad ogrnut patnjom i crnilom.
Grad je jedna od dvije glavne lokacije u igri (druge kolektivno spada u grupu tamnica). U gradu nema akcije, ali ima donošenja dosta teških odluka koje će odrediti vašu budućnost. Putujući karavan dovodi nove heroje. U mjestima kakva su crkva i kafana riješavate vaše heroje nakupljenog stresa (više o stresu u nastavku). Kod kovača ćete unaprijediti svoje oružje i oklop, dok će sanatorij biti lokacija ukoliko želite izliječiti vaše heroje od mentalnih bolesti nastalih suočavanjem sa užasima tamnica u koje ih šaljete. Svaka od trenutno dostupnih zgrada se može nadograditi, a za nadogradnju koristite porodično bogatstvo vaše porodice koje vraćate u vlastiti posjed nakon uspješno obavljenih misija.
Kada krećete u istraživanje tamnica, svaka dostupna misija razlikuje se po težini, a označene su bojama (zelena za lakše, gradacija od žute ka crvenoj za teže). Početne heroje trebate slati u zelene misije gdje će se sukobljavati sa njima odgovarajućim izazovima (koji su ionako teški). U svaku misiju krećete sa četiri heroja. Pažljivo izaberite koji će heroji biti na tapeti jer se svaka klasa razlikuje i to zavidno, a desnim klikom na sliku heroja možete provjeriti njegove/njene statistike, poziciju u grupaciji koju preferira, te napade i predmete koje trenutno ima na raspolaganju. Posljednja stanica pred odlazak u pakao iz kojeg ćete se, nadamo se, vratiti u četiri živa i zdrava komada je radnja u kojoj se opskrbljavate potrebnim zerzevatima – hrana, sveta vodica, baklje, ljekovito bilje, ključevi…
Hrana i baklje su najvažniji elementi. Bez hrane gubite zdravlje, ukoliko nivo svjetlosti opadne, stres se povećava (o stresu, kao što rekoh, kasnije). Trenutak je kao odabran da vas upozorim da igra ne prašta. TRIPUT provjerite jeste li ponijeli sve i u dovoljnim količinama – Darkest Dungeon spašava pozicije automatski, tako da ako u tamnicu uđete bez baklji, osuđeni ste na ludilo i brzu smrt. Nema praštanja, nema jaooo, zaboravio sam kupiti. Jer da zaista idete pod zemlju da se borite sa zombijima i otrovnim paucima, teško da bi zaboravili izvor svjetlosti i topline, zar ne?
Dungeon crawling se u igri obavlja u sistemu soba i hodnika (pogledati sliku iz igre iznad, u donjem desnom uglu je mapa). Svaka misija ima više različitih soba koje su spojene hodnicima koji se sastoje od četiri etape. Kroz sobe i hodnike se krećete WASD tipkama, a u svakoj od etapa hodnika (i u sobama) mogu vas dočekati neprijatelji, predmeti, izgubljena blaga ili prokletstva. Obečašćeni oltari i ispovijedaonice sada služe paganskim bogovima. Ukoliko ih želite koristiti i ukloniti prokletstva sa svojih likova, budite sigurni da posjedujete određenu količinu svete vodice. S druge strane, škrinje otvarajte uvijek uz pomoć ključeva. Oni će vam pomoći da izbjegnete sve vrste zamki.
Borbe su meso Darkest Dungeona i događaji koji će vam kidati živce na komade. Borbe uvijek započinju 4 na 4, osim ukoliko niste ranije izgubili heroja. Borba je na poteze, slično staroškolskim RPG-jevima. U toku borbe možete koristiti i predmete (npr. zavoje da zaustavite krvarenje), a broj raspoloživih napada zavisit će od vaše pozicije u formaciji i hendikepima koje posjedujete. Borbe su napete, teške, ponekad i nemoguće, ali ipak dovoljno pravedne da vam daju razloga da se igri vraćate iznova i iznova. Ta nit koja dijeli frustraciju od neizmjernog zadovoljstva u ovom je naslovu odlično definisana, te će vaše noge uvijek biti na pravoj strani. Šefovi u igri (tri različita šefa su dostupna u trenutnoj verziji) zahtijevaju posebnu taktiku jer su im napadi razorni, te će vas upravo ove borbe, bez obzira na pripremljenost vaših heroja, najčešće stajati njihovih života.
Misije uključuju različite ciljeve. Nekad ćete morati istražiti sve sobe, nekada završiti sve bitke. Imat ćete zadatak i da pročistite obečašćene relikvije ili ih skupite i vratite u grad. Ukoliko vidite da vam ne ide, možete odustati od misije, ali poraz će ostaviti vidan trag na mentalnom stanju vaših heroja.
Evo nas i kod tog famoznog stresa, noviteta koji Darkest Dungeon u jednu ruku čini zaista unikatnim iskustvom. Iako su i prije igre imale mjerilo mentalnog stanja igrača, Darkest Dungeon to čini na zaista specijalan način. Svaka borba, svako kruženje po tamnici, svaka zamka, svaka rana, svako suočavanje sa neprijateljima, svako trovanje, sve u svijetu Darkest Dungeona na vašim herojima ostavlja (ne)izbrisiv trag u vidu stresa koji se nagomila i ukoliko se ne ukloni, uzrokuje mentalne nestabilnosti i bolesti koje se odražavaju na karakter i statistike vaših likova. Mentalne bolesti se uz određenu novčanu nadoknadu liječe u sanatoriju, ali efikasniji način je uklanjanje stresa na jednoj od lokacija u igri: taverna pruža junacima priliku da se opuste cugajući, kockajući ili u bordelu, dok crkva omogućava herojima da provedu vrijeme u molitvi ili pokajničkom bičevanju. Kada se heroji rješavaju stresa, zaboravite na njih u narednoj borbi, tako da je veoma važno da pažljivo izaberete heroje koji idu na odmor jer će vam možda upravo oni biti potrebni u idućoj bici. Zapamtite da i određeni načini lišavanja stresa mogu uzrokovati promjene u karakteristikama vaših junaka. Zanimljivo je i stanje pred samu smrt. Ti najstresniji trenuci za lika, kada bi svaki neprijateljski udar mogao biti posljednji, znaju uzrokovati pojavljivanje pozitivnih ili negativnih karakteristika u vidu pojačane snage ili smanjenja brzine.
Stres, mentalne bolesti, nasilje, zla kob, krvav novac, uništeni životi, Darkest Dunegon je dokazao da život plaćenika, pogotovo u vijeku koji uveliko podsjeća na srednji nije ništa drugo doli patnja. No zahvaljujući maestralnoj umjetnosti čovjeka koji se zove Dan Panosian, a koji je poznat pod pseudonimom Urban Barbarian, svijet Darkest Dungeona i patnja istog je vrhunskog kvaliteta. Ovaj ilustrator, crtač čije je pero ukrasilo stranice različitih izdanja Marvela i DC Comicsa, te reklamnih kampanja i čiji je stil veoma prepoznatljiv, stvorio je crtani svijet Darkest Dungeona koji razbuktava maštu na svakom koraku. Njegov crtački stil, grub i mračan, je savršena koža odličnog naslova. Dodavši tome i deset sumornih i genijalnih kompozicija Stuarta Chatwooda, te naraciju vašeg pretka čije rečenice prate radnju i dodaju ulje na vatru atmosfere i imate vizuelno i zvučno zaokružen naslov sa svojim vlastitim identitetom.
Osjećao sam se nelagodno pišući upozorenje o nedovršenom produktu na vrhu ovog predstavljanja: Darkest Dungeon je već sad jedan od ranih kandidata za naslov godine, igra koja ždere težinom, igrivošću i unikatnom atmosferom koja vas uvlači u nevjerovatni svijet u kojem ćete ostaviti dušu i kosti. Možete li preživjeti zlo? … pobijediti ga sigurno nećete.
Darkest Dungeon je dostupan na Steamu. Zahvaljujem se Red Hook Studiosu na ustupljenom primjerku.