Svi koji su na svoju sreću ili žalost (a najćešće miješanu formu ove dvije emocije) upali u slijepu ulicu kreativnog stvaralaštva dobro znaju da doba umjetnika koji sumanuto pišu opaljeni naletom inspiracije i kontrolišu svoje svijetove kao Veliki brat nikad nije postojalo. Svaka nelinearna priča je višeslojan, kompleksan materijal koji stvoritelj kreira gazeći preko leševa spisateljskih blokada, rupa u scenariju i plitkih dvodimenzionalnih likova.
Dizajniranje priča za video igre je teže utoliko što se ne borite samo sa vlastitom pričom već i predstavljanjem iste drugoj osobi na interaktivni način. Kada neko ima mogućnost da na različite načine pristupi vašem materijalu, veoma brzo će otkriti moguće greške, a tada brod počinje tonuti enormnom brzinom.
Rješenje problema dizajna priča video igara nalazi se u softveru njemačke firme Nevigo. articy:draft 2 (oficijelno sve malim slovima) se naziva prvim profesionalnim dizajnerskim alatom za video igre. Možemo polemisati o tome da li je ovo zaista prvi alat ove namjene, no tačno je da je zaista namijenjen za dizajniranje višeslojnih igraćih priča, a svojim mogućnostima odgovara kako indie individualcima, tako i ogromnim AAA studijima. Neki od studija koji svoje projekte planiraju u articy:draftu 2 su Ubisoft, CD Projekt Red i Electronic Arts.
Snalaženje počinje odmah po pokretanju articy:drafta 2. Program će vam pružiti jednostavno, nenametljivo i efektivno uputstvo koje možete odmah ugasiti ili pustiti da se po potrebi pali kada se susretnete sa stvarima sa kojima niste prije. Uputstvo se sastoji od slika i teksta, ali nudi i linkove na video sadržaje na stranici Nevigoa za još detaljnija uputstva.
Nakon što kreirate svoj prvi projekt odredivši ime, profilnu sliku i folder gdje projekt želite spasiti, uvjerit ćete se koliko je articy:draft 2 kompaktan. Dok dosta softverskih rješenja nudi samo dio funkcija, articy:draft 2 omogućava piscima i dizajnerima kreiranje ama baš svakog aspekta igre unutar samog programa.
Srce articy:drafta 2 je takozvani flow. Flow omogućava vizuelno predstavljanje toka radnje vaše igre. Kako posmatrate vizuelno grananje radnje, veoma brzo uočavate sve potencijalne greške, rupe u scenariju i slične nedostatke. Flow je predstavljen kao futuristički dizajnirana ploča na koju lijepite segmente. Segmenti su različitog tipa – mogu sadržavati upute, izbore, dijaloge, uslovljavanja, predmete, mape, sve što jedna igra sadrži. Iscrtavajući strelice povezujete različite elemente vaše priče i kreirate neku vrstu kognitivne mape, a svi dobro znamo da su kognitivne mape nezaobilazno i nevjerovatno korisno sredstvo pri kreiranju materijala.
Flow nikako nije jednodimenzionalan. Ako flow igre zamislimo kao zgradu, articy:draft 2 omogućava kreiranje spratova i stepeništa u zgradi, stanova na spratovima i soba u stanovima. Ovakva organizacijska struktura nudi korisniku mogućnost da kontroliše detalj te da radi onako kako misli da je najlakše raditi – od krupnog ka sitnom ili obrnuto.
Pored osnovnog kreiranja toka radnje, articy:draft 2 nudi mogućnost kreiranja dijaloga, likova, lokacija, mapa i predmeta u svijetu vašeg naslova. Svi ovi elementi mogu se detaljno opisati, a sa istima se mogu povezati i grafički koncepti ili zvučni efekti. Kada završite sa kreiranjem elemenata, oni se jednostavnim drag'n'dropom mogu pomjerati i organizirati unutar samog flowa ili nekog njegovog segmenta. Elementi su smješteni u zasebne foldere i organizirani po vrstama i imenima, a pristupate im iz jednostavnog menija sa lijeve strane programa. Svi prozori su pomični i ono što je mene zadivilo je preglednost programa jer nikada nije bilo potrebe da otvaram bilo kakve dodatne prozore. Mogućnosti su neograničene, a tehnika jednostavna.
Testirana verzija articy:drafta 2 nosi oznaku 2.4 i donosi odličan simulacijski mod koji omogućava dizajneru da provjeri kuda vode putevi njegovih dijaloga. Ovo je nevjerovatno korisno ukoliko pišete višeslojne dijaloge koji vode ka različitim posljedicama, a kakvi su karakteristični za tekstualne avanture i RPG naslove. Kada završite sa dizajnom, materijale možete eksportovati u Word, Excel i .xml formate za dodatnu manipulaciju materijalom.
articy:draft 2 dostupan je u nekoliko različitih verzija: verzija za jednog korisnika dostupna je putem oficijelne Nevigove stranice i Steam platforme, baš kao i višekorisničke verzije koje omogućavaju zajednički rad na istom projektu ili određenim dijelovima projekta, u skladu sa zaduženjima. Upravo se kod priče o licencama krije jedna i jedina boljka articy:drafta 2. Sa paprenom SE cijenom na Steamu od 199,99 €, neko bi mogao pomisliti da je boljka cijena, ali nije. Boljka je politika firme koja vam za SE licencu nudi besplatne verzije sve dok se ne pojavi articy:draft 3.0. To nije problem velikim studijima, ali pojedincima i indie kompanijama koje ne žive od ove vrste rada, ponovna kupovina već kupljenog mogla bi predstavljati problem i otjerati potencijalne mušterije. Treba računati da se verzija 3 neće pojaviti još najmanje godinu dana, a da je sadašnja verzija articy:drafta toliko dobra da vrijedi svake (skupe) marke.
Da li će vam articy:draft 2 odgovarati za implementaciju vašeg projekta, najlakše je saznati zatraživši i isprobavši punu probnu verziju u roku od 14 dana. Moj zaključak je da se radi o skupom, ali odličnom, moćnom i intuitivnom dizajnerskom alatu koji bez problema pomaže u obavljanju obećanog: dizajniranje i kontrolisanje razvoja video igara odnosno višeslojnih interaktivnih priča nikad nije bilo lakše ukoliko su vam ideje na mjestu, a bonus je da se ovaj program može u manjoj ili više uspješnoj mjeri koristiti za dizajniranje i planiranje skoro svakog projekta, bio to film, roman ili mobilna aplikacija.
Ja sam isprobao articy:draft 2 SE koji je dostupan na Steamu. Zahvaljujem se kompaniji Nevigo na ustupljenom primjerku.