Igrao sam: XCOM 2

XCOM2_Logo

Ponekad imam dojam da se glavurde svjetske industrije zabave nađu i dogovaraju šta će kojeg mjeseca ili godine postati novi hit. Ove godine, u nekom sjajnom, hromiranom uredu glave su zasjele i rekle: neka ova godina bude godina vanzemaljaca. I zaista, u uskom vremenskom okviru među nas smrtnike spustila se deseta sezona X-Filesa i novi nastavak XCOM franšize, nasljednik ultradobre strategije iz 2012. godine.

Raditi nastavak igre koja je stajala leđa uz leđa sa savršenstvom je poprilično opasna igra, ali čini se da je uzbuđenje ono što pokreće ekipu iz Firaxisa, Feral Interactivea i 2K-a.

XCOM 2 započinje turobnim scenarijem. Dvadeset godina kasnije, planeta Zemlja više ne pripada ljudskoj rasi. Vanzemaljci su nas osvojili i novi svjetski poredak vlada. Mi smo dolje, oni gore, sve to bazirano na upečatljivoj tehnološkoj superiornosti i tiraniziranju kroz političko-vojni sistem (čitaj: ko se buni, ubij boga u njemu). Vanzemaljci se ne zaustavljaju samo na ugnjetavanju, već provode i određene gnusne genetičke eksperimente čiji (nus)produkti nastali spajanjem ljudskog i vanzemaljskog gena čine ADVENT, organizaciju koja potpomaže vanzemaljsku vlast na Zemlji.

Ovakve postavke uveliko podižu nivo atmosferičnosti XCOM-a 2. Lako se složiti da je prethodnik sa svojim lansiranjem satelita i pokušajem zadovoljavanja što više političkih sila zarad njihovog novca bio zanimljiv. Ipak, nekako se nikad nisam mogao uživiti u priču i postavku koje kaže da se u slučaju otvorenog rata protiv nadmoćnijeg neprijatelja ljudi i dalje krve i poznaju samo novac (a možda sam samo naivni idealista). Kako god bilo, u XCOM-u 2 vi se vraćate. Ne mogu otkriti kako i šta, mogu samo ponoviti onu Mirze Tanovića – momenat je DA SE NAJEŽIŠ.

xcom2_1

XCOM baza se više ne nalazi ispod zemlje već je vrlo mobilna. Ovaj put ćete čovječanstvo spašavati sa mosta otetog vanzemaljskog broda Avenger koji ćete preuređivati kako vaša strategija zahtjeva. Kao i u slučaju prijašnje baze, unutrašnjost Avengera čini sistem mravinjaka što znači da ćete unaprijeđivati sobe i u svakoj moći izgraditi prostor za drugačiju svrhu. Ukoliko se niste susretali sa XCOM-om ranije, svaki prostor služit će da se zadovolji drugi aspekt vaše borbe: unaprijeđenje novog naoružanja, izrada predmeta, vršenje istraživanja, opremanje novih vojnika itd. Istraživanja se vrše na osnovu artefakata koje osvojite kroz borbu i neki od rezultata služe za napredovanje kroz glavnu priču dok su drugi predmeti koji vam pomažu u napredovanju. Najturobnija soba je ona bez previše interaktivnosti – memorijalni bar u kojem se nalazi zid sa imenima i statistikama svih vaših palih vojnika. Zid će vas vječno podsjećati na hrabrost mladih i starijih ljudi te nevjerovatnu količinu idiotizma i nesreće koji su doveli do podizanja zida.

XCOM 2 se u svojoj suštini sastoji od balansiranja između taktiziranja na terenu i strategije izgradnje broda i menadžmenta resursa te dešavanja u kampanji.

Novitet u odnosu na prethodnika su početne skrivene pozicije i misije ograničenog vremena. Skrivene pozicije su mogućnost da svoju ekipu rasporedite taktički na mjesta prije nego što nastane pakao. Concealment se može prekinuti ukoliko zapucate ili ugazite na crveno polje na mapi koje predstavlja vidokrug neprijatelja. Isti se može produžiti na individualnoj bazi unaprijeđenjem klase vojnika. Kada vas neprijatelj ugleda započinje klasično XCOM klanje koje se sastoji od dvopoteznih napada koje možete iskoristiti za kretanje i akciju ili kretanje većeg obima. Što se tiče akcije, tu su ponovo dobri stari Overwatch (automatsko pucanje na prvog neprijateljskog lika koji u svom potezu dođe na nišan), pucanje, repetiranje, ali i posebne akcije kakve su kupljenje palih saboraca ili NPC-jeva, predmeta, pozivanje helikoptera za evakuaciju, hakiranje i druge. Hakiranje je novitet u igri i omogućava vam da preuzmete kontrolu nad određenim dijelovima mape, a u određenim misijama upravo je hakiranje nekog terminala i cilj.

Misije ograničenog vremena udvostručuju nervozu na samom terenu postavljajući ograničenje na poteze koje možete izvesti. Ovo znači da ćete nekad vrlo brzo morati izaći iz zaklona, ali da će i overwatch taktiziranje postati rijetkost. Evakuiraj ili uništi unutar dvanaest poteza ili manje pokazat će se kao žestoka i teška promjena u odnosu na prethodnik. Dodajmo svemu tome i nasumično, ali odlično generisane mape i vidjet ćete da su greške skoro pa neizbježne.

XCOM 2 je sav baziran na vremenskim ograničenjima koja rastu kako raste i težina. Nećete žuriti samo u misijama na terenu – taktička mapa XCOM-a 2 će vrviti dešavanjima, a vi nećete moći biti u isto vrijeme na dva mjesta te ćete morati izabrati. XCOM2 na sebi svojstven način redefiniše izbor manjeg od dva zla. Ovo se posebno odnosi na novi sistem Dark Eventsa. Ova dešavanja se po naopakom pravilu pojavljuju u paru i kažnjavaju vas jačanjem vanzemaljaca ukoliko im se ne posvetite. Kada vas igra suoči sa dva mračna dešavanja u kojima jedno jača vanzemaljsko oružje, a drugo oklope, vi ćete morati odlučiti šta treba napasti, ali isto tako se morate suočiti sa dugotrajnim posljedicama jer će drugo krenuti u lančanu proizvodnju.

xcom2_3

Još jedna od centralnih tema kampanje je projekt Avatar, protivteža vašim istraživanjima. Da, ovaj put i vanzemaljci ne sjede skrštenih ruku dok vi jačate svoje redove. Avatar Project predstavlja vrstu doomsday clocka koji otkucava i razvija se kako vanzemaljci grade nove baze ili ste vi dovoljno neuspješni u rješavanju misija. On vas tjera da mislite nekoliko koraka unaprijed i da uvijek budete spremni jer predstavlja konstantnu prijetnju iz poteza u potez. Protiv Avatara se ne možemo boriti ljubavlju, već destrukcijom. Svako uništavanje neprijateljskih resursa (baza) vraća sat unazad.

Mapa svijeta podijeljena je u sektore kroz koje se napreduje poveznicama iz sektora koje pomalo podsjećaju na Riziko i cijeloj igri daju štih stolne igre što je meni fantastično. Neprijateljski AI je doživio značajnu promjenu u odnosu na igru iz 2012. godine. Uz dodatak novih vještina i neprijatelja, čini se da u XCOM-u 2 neprijatelj pazi da se ne zalijeće niti da čini previše nagle poteze. Primijetio sam da postoje tendencije da mi prvo onesposobi vojnika sa kojim imam jako dobar učinak, a jedini protuotrov u ovom slučaju je overwatch i zdrava doza sreće.

Nove vojnike možete iznajmljivati, a u posebnom i detaljnom editoru možete kreirati i svoje prijatelje, neprijatelje i članove porodice. Pet vojničkih klasa se može dodatno unaprijeđivati kroz sistem izbora kakav je već bio prisutan u prijašnjoj igri. Klase se ovaj put čine korisnije u taktičkom smislu. Ovo se posebno osjeti na terenu jer ćete moći napraviti razliku između tima potpunih početnika i vojnika kaljenih u vanzemaljskoj krvi i slini koji su uveliko treniran u svojim ulogama. Baš kao i prije, vezanje za vojnike nije preporučljivo jer RNG bogovi se nekad ljute bez ikakvog razloga pa će biti fulanja sa dva metra odstojanja na 90% šansi za pogodak. Ako vas takva situacija frustrira, niste krojeni za XCOM svijet jer upravo ti očajni momenti su ono na šta ljubitelji igre misle kad kažu dobrodošli u XCOM!

Dvije su zamjerke na XCOM 2. Prva je objektivne prirode i odnosi se na veliki broj bugova i grešaka na koje sam lično naišao, testiravši igru na Windows i Linux (Mint 17) sistemima. Suštinski, nijedan port se ne ponaša gore od drugog. Na Mintu sam imao nekoliko grafičkih problema koje sam riješio dok sam rekao overwatch. Međutim, oba sistema pate od bugova. Neki od njih su propadanje kroz krovove na određenim misijama. Ne mislim tu na demoliranje krovova te logično propadanje kroz rupu, već propadanje lika kroz krov kao da je isti transparentan. Drugi bugovi su specifični i vezane za određene misije. Na jednoj od izuzetno teških misija na kojoj sam se susretao sa nekoliko valova pojačanja izgubio sam tri od četiri vojnika. Jedan od palih nosio je plijen koji smo izuzeli sa neprijateljske lokacije. Kada je vojnik umro, plijen je ispao i ja ga sa jednim preostalim vojnikom nisam mogao pokupiti iako mi je igra pokazivala gdje je pao. To vas stavlja u neugodnu poziciju da se vratite kući sa tri mrtva vojnika i propalom misijom što je možda donekle i moguće zaboraviti na lakšim nivoima, ali ako igrate Iron Man mod (nema spašavanja i ponovnog učitavanja), to je već nedopustiv propust.

Pored ovih problema, igra je donekle neoptimizirana. Oprezno koristim riječ donekle jer XCOM 2 zna kašljucati na jačim mašinama, a u isto vrijeme biti jako nježan ka starijim kompjuterima gdje se igra, uz malo smanjenje detalja, pokreće bez problema. Firaxis je najavio patch kojim će se riješiti problem optimizacije, ali i prisutnih i prijavljenih buba te nam ostaje samo da sačekamo i nadamo se najboljem.

xcom2_2

Subjektivna zamjerka odnosi se na nabudženost svega i svačega u XCOM-u 2. Jasno je da je ovaj naslov pravljen sa idejom isto, ali bolje, ali to je za sobom povuklo i dodatne superlative. Svi vojnici su sada najžešći, najagresivniji, najružniji. Istina je da su pomalo i neuvjerljiviji u odnosu na XCOM iz 2012. godine. Ja sam jedan od onih ljudi koji je uživao u prikazima Sectoida i Thin Mena iz 2012. godine te mi dodatni set ralja i izvitoperenost Sectoida, pojavljivanje letećih egiptiziranih anđela (???) i sličnih donekle odudara od invazija vanzemaljaca po mom ukusu. Naravno, sve je to individualno i ono što se meni ne sviđa, vama definitivno može zapasti za oko jer ovo nije pitanje kvalitete, već ukusa. XCOM 2 donosi jednako kvalitetan izgled neprijatelja kao i prethodnik.

Multiplayer omogućava nasumične brze mečeve, kao i rangiranje na ljestvici u borbama šest na šest (likova u igri, ne igrača). Pravila mečeva se dogovaraju unaprijed, a postoji nekoliko kategorija pravila po kojima možete napraviti mečeve koji će varirati od brze i opasne pucnjave do razvlačenog taktiziranja. Nasumičnost mapa, kao i mogućnost da se demolira veći dio istih predstavlja dodatnu stavku koju će svi XCOM-ovci znati cijeniti.

Steamov Workshop se lagano počeo puniti odličnim dodacima za igru koji će istoj, uz nadolazeće oficijelne dodatke o kojima ćemo pisati, sigurno produžiti vijek trajanja. Moderska zajednica se polagano budi. Devetnaesti dan od izlaska igre na Workshopu možete skinuti dodatne modele, mape i voice packove. Glasovi su odista odlični, a neki od najbolji dolaze od istog lika koji je napravio voice packove za Arnolda Schwarzeneggera i Boba Rossa. Ukoliko ne znate ko je Bob Ross, Youtube je vaš prijatelj.

Već sada je prilično jasno da je, uprkos tehničkim problemima, XCOM 2 na uspješan način dostigao i prestigao kvalitet predhodnika. U pitanju je teška, tjeskobom i napetošću ispunjena strategija koja se bazira na vlastitoj umjetnoj inteligenciji, zdravoj dozi nasumičnosti i odgovorima na vaše katastrofalne poteze. Samim tim igra će vas konstantno podsjećati na vaše neuspjehe i pružati zadovoljstvo pri ostvarivanju ciljeva. Sve u svemu, ravnodušnosti neće biti, kao ni tog jednog dana u budućnosti kada se nebo zatamni, a stvarni gospodarti svemira dolete da ovaj planet da ga riješe njegovog najvećeg nametnika.

XCOM 2 sam igrao na Steamu. Zahvaljujem se kući Feral Interactive na ustupljenom primjerku.